Apple‘ın Çin’deki satışlarında önemli düşüşler yaşanıyor. Şirketin CEO’su Tim Cook, bu durumu “dünyanın en rekabetçi pazarı” olarak nitelendiriyor. Özellikle iPhone satışlarının global olarak ve Büyük Çin bölgesinde düşüş yaşaması dikkat çekiyor. Global iPhone gelirleri yılın ilk çeyreğinde yüzde 10 azalırken, Büyük Çin’de bu oran yüzde 8 olarak gerçekleşti ve satışlar 16,4 milyar dolara düştü.
Çin’de Apple‘ın pazar payı giderek azalıyor. İlk çeyrekte iPhone satışları yüzde 19,1 oranında düşüş gösterdi ve Apple, pazar payında üçüncü sıraya geriledi. Vivo ve Honor’un ardından yüzde 15,7’lik bir paya sahip oldu. Diğer yandan, Apple‘ın Çinli rakibi Huawei, akıllı telefon satışlarında büyük bir artış gösterdi. Huawei’nin pazar payı, yüzde 15,5 ile Apple’ı yakından takip ediyor ve şirketin net karı yüzde 564 artışla dikkat çekici bir yükseliş gösterdi.
Apple’da işler tersine döndü, satışlar tepetaklak
Huawei‘nin başarısı, özellikle Mate 60 serisi ve Çin’de üretilen çiplerle donatılmış Pura 70 serisi telefonlar sayesinde artıyor. Bu cihazlar, Apple‘ın iPhone 15 ve 16 serilerine ciddi bir rekabet oluşturuyor. Tim Cook buna rağmen Çin pazarının Apple için uzun vadeli potansiyeline güveniyor ve şirketin yapay zeka gelişimine büyük yatırımlar yaptığını belirtiyor. Cook, Apple‘ın yıllık Dünya Geliştiriciler Konferansı’nda yapay zeka stratejisini açıklamayı planlıyor.
Apple‘ın finansal performansı, iPhone sevkiyatlarındaki düşüş nedeniyle gerilese de, şirket yöneticileri bunun geçici bir durum olduğunu ve zorlu yıllık karşılaştırmalardan kaynaklandığını ifade ediyor. Ancak analistler, özellikle Huawei ile olan yoğun rekabetin Apple‘ın performansını olumsuz etkilediğini belirtiyor. Apple, gelirlerinin yaklaşık yüzde 52’sini iPhone satışlarından sağlıyor ve diğer ürün kategorilerindeki mütevazı büyüme, genel gelir düşüşünü dengelemeye yetmiyor.
Tim Cook, şirketin hizmetler alanında önemli büyüme kaydettiğini ve bu yatırımların Apple‘ın yazılım özelliklerini etkili bir şekilde monetize etme kapasitesine yönelik soruları yanıtladığını vurguluyor. Ancak Apple‘ın donanım odaklı bir şirket olarak yazılım özelliklerini nasıl paraya çevireceği konusunda soru işaretleri devam ediyor.